به گزارش پایگاه خبری تحلیلی الفبا، سید جواد حسینی در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت 12 آذرماه روز جهانی معلولین درسالن جلسات سازمان آموزشوپرورش برگزارشد، اظهارکرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیازمند است که بیشازپیش اجتماعی شود.
وی افزود: نگاه ما با رویکرد جامعهمحور و توانمندیها در مواجهه با این نوع دانش آموزان است تا توانمندیهای این دانشآموز را در جهت بروز استعدادهای آنها بشناسیم و به این دانش آموزان در شکوفایی استعدادهایشان کمک کنیم.
حسینی افزود: 8 رویکرد در دستور کارداریم با نگاه فراگیرسازی تلاش داریم در این رویکرد از تفکیک به سمت تلفیق و از تلفیق به سمت فراگیر پیش میرویم.
وی از تحصیل 152 هزار دانشآموز استثنایی خبرداد و افزود: 12 هزار مدرسه عادی ما جز مدارس پذیرای این دانش آموزان هستند 680 مرکز توانبخشی و آموزشی ویژه دانش آموزان استثنایی در سطح کشور داریم.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور با اشاره به فعالیت1600 مدرسه ویژه دانش آموزان استثنایی تصریح کرد: سند جامع تشخیص، آموزش و پیشگیری دانش آموزان دارای اختلالت هیجانی را در دست تدوین داریم.
وی ادامه داد: رویکرد دوم، مناسبسازی است که شامل مناسبسازی فضا تجهیزات، دانش آموزان، معلمان، خانوادهها، فضا و تجهیزات است.
حسینی بابیان اینکه مدارس پذیرا ۸۰۰مدرسه پشتیبان دارند و ۱۲مرکز نیز در مرحله مجوز است و ۱۲مرکز مشاوره خانواده در حال فعالیت است، اظهار کرد: با رویکرد فراگیرسازی و عدالت آموزشی سند جامع تشخیص، آموزش و پیشگیری کودکان دارای اختلالات هیجانی و رفتاری را تا ۳۰دی آماده میکنیم.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی با اشاره به فعالیت46 مدرسه اوتیسم در کشور، اظهار کرد: برای پوشش دانش آموزان با نیازهای ویژه نیازمند۲۱۰مدرسه استثنایی ویژه هستیم.
وی ادامه داد: علاوه برفعالیت۴۶مدرسه اوتیسم درسطح کشور،۲۰۰کلاس اوتیسم ضمیمه مدارس فعالیت میکنند، همچنین620 دانشآموز استثنایی در ۸۲کلاس کانکسی در حال تحصیل هستند.
حسینی از105 پروژه در حال احداث خبرداد و تصریح کرد: در ۱۵استان سالن ورزشی برای دانش آموزان وجود ندارد و در ۱۴استان نیز همچنان مدرسه اوتیسم فعالیت ندارد.
وی از برگزاری آئین خشت گذاری مدارس دریکی از مناطق تهران با مشارکت خیرین بهزودی خبرداد وافزود: درحوزه دانش آموزان استثنایی فیلمی را درباره مدارس اوتیسم تهیه کرده ایم و تلاش می کنیم تا سند کمی وکیفی طیف مدارس اوتیسم تدوین شود.
رئیس سازمان استثنایی کشور ازآمادهسازی 15 مدرسه پذیرا با همکاری یونیسیف تا پایان امسال در۱۵استان خبرداد و افزود: با شعار هر منطقه یک مدرسه توانبخشی سندتوسعه کمی وکیفی مشکلات توانبخشی را آماده خواهیم کرد، بنابراین برای تحقق سیاست فراگیری، آموزشهای منزل محور، بیمارستان محور و موسسه محور را در دستور کارداریم لذا برای شروع این طرح فعلاً ۶.۵میلیون تومان اعتبار در نظر گرفتیم.
وی ازآموزش21 دانشآموز در منزل به دلیل معلولیت شدید خبرداد و تصریح کرد: ۱۷۵عنوان کتاب بریل را برای دانش آموزان نابینا تولید کردیم و تعداد ۱۶۸عنوان کتاب عادی، ۱۹کتاب غیردرسی و ۴۲عنوان کتاب صوتی برای دانش آموزان تولید کردهایم.
حسینی از آغاز نهضت بریل آموزی برای کارکنان آموزشوپرورش استثنایی خبر داد و افزود: همزمان با روز جهانی معلولیت از ۱۲آذرماه نهضت بریل آموزی را برای همکاران، کارشناسان، خانوادهها و حتی افراد جامعه که با این دانش آموزان سروکار دارند آغازخواهیم کرد زیرا معتقدیم مناسبسازی معلمان شاغل بسیار مهم است بنابراین باهدف تقویت دورههای ضمن خدمت ۶۶دوره ضمن خدمت را برای آموزش همکاران برگزار خواهیم کرد.
وی بر توسعه و تقویت مشارکت خانواده با ارائه آموزش برای آنها تأکید و تصریح کرد: تعداد ۸۰هنرستان کاردانش و فنی و حرفهای ویژه دانش آموزان استثنایی داریم و آنها در ۱۹۶رشته فنی و حرفهای بیش از ۱۰هزار و 600 نفر مشغول تحصیل هستند.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور اظهار کرد: دوسوم محتوای آموزشی ما در مدارس حرفهای است بنابراین باید نیازسنجی رشتهها انجام شود.
وی از برگزاری جشنواره مهارتی متوسطه دوم در بهمنماه سال جاری خبر داد و افزود: تولید همراه با آموزش در دستور کار قرار دارد و سند جامع توسعه آموزشهای فنی و حرفهای را تدوین میکنیم.
حسینی بر نظام برنامهریزی و تصمیمگیری علم بنیان و مشارکت محور تأکید و گفت: ۶سیاست را برای مجمع خیرین مدرسهساز در حوزه استثنایی پیشبینی کردیم و تأکیدداریم مجمع خیرین توسعه آموزشهای فنی و حرفهای شکل بگیرد و مدرسه یاری توسعه یابد.
وی برشکلگیری نظام تصمیمگیری مبتنی بر مشارکت از مدرسه تا ستاد تأکید و اذعان کرد: بهزودی پارلمان مجازی فرهنگیان استثنایی ایجاد خواهد شد و ۲۴هزار کارکنان سازمان در تمام تصمیمات اساسی در فضای مجازی مشارکت خواهند داشت.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی از راهاندازی کارگروه کاربست طرحها و مطالعات ملی و بینالمللی و طراحی میز خدمت الکترونیکی در۹محور خبرداد و در پاسخ به سؤالی گفت: بیش از۳۰درصد مدارس سازمان آموزشوپرورش استثنایی معادل 190 واحد آموزشی توسط خیرین احداث شده است و خیرین احداث ۲۱۰مدرسه دیگر را نیز متعهد شدهاند.
پرتال وزارت آموزش و پرورش