به گزارش پایگاه خبری تحلیلی الفبا، سیدمحمد بطحایی در حاشیه مراسم اعطای جوایز لیگ علمی بین المللی پایا در جمع خبرنگاران در مورد خبری از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر مبنی بر پیدا شدن 2 تن مواد مخدر نزدیک مدارس اظهار داشت: من به همکاران در ستاد مواد مخدر هم در این مورد گلایه کردم، باید در اطلاع رسانی درباره هر موردی که موجب نگرانی خانواده ها شود، دقت کنیم؛ این که مواد مخدر در اطراف مدارس پیدا شده است واقعا در هر جای دیگر هم ممکن است پیدا شود به کار بردن واژه مدرسه نگرانی در خانواده ها ایجاد می کند، همانطور که عدد و رقمهای نادرست از اعتیاد دانش آموزان منتشر شده که تفسیرهای نادرستی از آمارها بوده و نگرانی ایجاد کرده است.
وی در توضیح برنامه های این وزارتخانه برای پیشگیری از اعتیاد میان دانش آموزان اظهار داشت: بر اساس برنامه مشترک زیر نظر ستاد آسیب های اجتماعی کشور، کارگروه خاصی به دستور مقام معظم رهبری در حوزه آموزش و پرورش تشکیل دادیم که یکی از وظایف آن رصد مستمر عوامل زمینه ساز در استفاده دانش آموزان از مواد مخدر است برنامه بسیار مسنجمی را با همکاری وزارت کشور، قوه قضائیه و نیروی انتظامی در حال اجرا داریم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: این برنامه به همراه برنامه ‘نماد’ که از گذشته اجرا می شد، فضا را دقیق رصد می کند تا فرزندان ما را مصون بدارد.
وی ادامه داد: در برنامه رسمی مدارس، برنامه هایی در حوزه های اجتماعی داریم که یکی از آنها هم در مورد مواد مخدر است. این برنامه ها برای والدین، مدیران مدارس و نیز دانش آموزان در سطوح مختلف تهیه شده که بخشی از آن از طریق شبکه های مجازی و تلویزیون تعاملی و بخشی هم در کلاس ها به صورت حضوری اجرا می شود.
بطحایی همچنین در مورد برگزیدگان لیگ علمی پایا با اشاره به گروهی بودن این مسابقات گفت: با مسئول مرکز استعدادهای درخشان وزارتخانه هماهنگ کرده ایم که برگزیده های این مسابقات علمی مانند سایر برگزیده های مسابقات علمی از تسهیلاتی برخوردار باشند و زمینه را برای رقابت های گروهی فراهم کنیم؛ بخشی از این تسهیلات در قالب تجهیزاتی است که در حوزه کاری دانش آموزان در اختیار آنها قرار می گیرد و بخش دیگر باید با شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر مراجع ذیربط هماهنگی هایی شود تا از امکانات و امتیازات آموزشی و عوامل انگیزشی برای ادامه تحصیل در آموزش عالی استفاده کنند.
وی همچنین در مورد برنامه های وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: تلاش می کنیم مدرسه به عنوان مهم ترین رکن در سند تحول آموزش و پرورش جایگاه خود را بیابد و آموزش و پرورس مصمم است مدرسه به محیط بانشاط و سرزنده تبدیل شود که نیازهای فردی و اجتماعی دانش آموزان را تامین کند.
ایرنا