به گزارش پایگاه خبری تحلیلی الفبا، احمد کاشانی با بیان اینکه انتخاب صحیح وسایل استاندارد به‌ویژ کوله‌پشتی و کفش برای دانش‌آموزان بسیار اهمیت دارد، گفت: رعایت نکردن نکات استاندارد، سلامت ستون فقرات دانش‌آموزان را تهدید می‌کند و موجب ناهنجاری‌های قامتی در دانش‌آموزان می‌شود.

 

وی تأکید کرد: کوله‌پشتی‌های سنگین موجب گردشدن قسمت بالایی بدن کودک و خم‌شدن به سمت جلو می‌شود که می‌تواند ایجاد درد در گردن را به همراه داشته باشد، از طرفی وزن زیاد کوله پشتی می‌تواند در الگوی راه رفتن و وضع اندامی تغییر ایجاد کند و در نهایت موجب درد در زانوها شود.

 

این متخصص ارتوپدی نکاتی را برای استاندارد بودن کیف و کفش دانش‌آموزان توصیه کرده است که به شرح زیر است:

 

– کوله‌پشتی‌هایی که مخصوص کودکان طراحی شده است را خریداری کنید زیرا این کوله‌ها از موادی سبک‌تر نسبت به کوله‌ پشتی‌های بزرگسالان تهیه می‌شود

 

– از کوله‌پشتی‌های چرخدار استفاده کنید

 

– کوله پشتی باید نزدیک به بدن یا فضای حداقلی بین کمر و کوله قرار بگیرد

 

– طول کوله پشتی باید به اندازه نیم‌تنه بالایی بدن باشد و قسمت زیرین آن پنج سانتی‌متر زیر دور کمر باشد

 

– از کوله‌پشتی‌هایی که دارای چندین فضا برای کمک به توزیع وزن هستند، استفاده کنید. اقلام سنگین را در قسمت پایین و نزدیک به بدن قرار دهید

 

– وزن کوله‌پشتی‌ها باید به اندازه 10 تا 15 درصد وزن کودک باشند

 

– کوله‌پشتی همواره باید با استفاده از دو بند شانه آن پوشیده شود تا سنگینی کوله بر روی یک سمت از ستون فقرات وارد نشود

 

– کودکان همواره باید از بند کمر کوله‌پشتی، برای کمک به توزیع وزن استفاده کنند

 

– کفش دانش‌آموزان نه تنگ باشد، نه گشاد. کفش‌های بسیار بزرگ و کفش تنگ هر دو به یک اندازه به سلامت پاهای کودک آسیب می‌زند

 

– کفش باید کاملا روی پا را بگیرد و هر کفشی پا در آن لق بزند پوشش مناسبی از نظر طبی نیست

 

– بهترین کفش‌ برای دانش‌آموز کفش‌ ورزشی است که اندازه‌اش با بند قابل تنظیم باشد، البته برای دانش‌آموزان مقطع دبستان بهتر است از کفش چسبی استفاده شود

 

– بهترین زمان برای خرید کفش عصر است چرا که پا در بزرگ‌ترین سایز خود قرار دارد

 

– کفش‌ بدون پاشنه باید لژ محافظی بین کف پا و زمین داشته باشد

 

– از خرید کردن کفش‌های پاشنه بلند برای دانش‌آموزان پرهیز کنید چون مناسب فعالیت آنها نیست

 

 

پانا