الــفبا: شاید در این روزهــای کُـرونایی همــراه شدن با زیـباترین پیوندِ موجود در عالم هستـی که چیزی جــز عشقِ « مادر و فرزندی» نیست، تنها دلیلی باشد برای حالِ خوب یـک ملت. حالِ خوبـی که شــب گذشته در بــرنامه تلویزیونی “عصــر جدید” به مردم مضطربی که روزها و هفته هاست ذهنشان انباشته از اخبــار مرگ و ویــروس است هدیــه شد، تا بـا جلوه گری تابناک چنین عشقی، روشنی میهمان لحظه هاشان شود و از دریچه تلویزیون خانه هاشان ببینند که حتی در سخت ترین روزها نیــز باید آرام بمــانند، امید داشته باشند و صبوری کنند. مثل مادری که بی دریــغ به زندگی همسرش که دارای ضایعه نخاعی است و دخترش که دارای معلولیت جسمی است، نـور و امید می تاباند. نور و امیدی از جنس عطوفتِ تـمام قد و شکست ناپـذیرِ یک مــادر که با سخاوت، تخصص و هنرمندی در یک برنامه تلویزیونی همانند حسی خــدایی در جامعه منتشر شد و هوای دلهامان را آفتــابی کرد.

‫جریان سیال اعداد و کلمات از ذهن مــادر به فرزند

‫به گزارش پایگاه خبری تحلیلی الــفبا، ســارا آزوَر دانش آموز پایه هشتم مدرسه صدیقه کبری در شهرستان فسـا از استان فارس است که شب گذشته به همراه مادرش میهمان «برنامه عصر جدید» بود. او که به عنوان یک دانش آموز با نیــازهای ویژه تحت پوشش آموزش های طرح تلفیقی قرار دارد، دارای یک توانایی ویژه و منحصر به فرد می باشد و قادر است اعداد و کلمات را از ذهن مادرش بخواند. سارا وابستگی بسیار زیادی به مــادرش دارد و این وابستگی تا به حدی است که مادرش در تمامی روزها و لحظاتی که سارا به مدرسه می رفت او را همراهی می کرد. شاید این حس عمیق که چون زنجیری نامــرئی این دو را به هم پیوند داده است، عامــلی برای ایجاد این ارتباط ذهنی خارق العاده و حیرت آور بین سارا و مادرش باشد.

‫فتــانه ترحم مادر ساراست. او به الــفبا گفت: سارا از زمان تولد وابستگی عاطفی بسیار زیادی به من داشت. در ابتدا تصور می کردیم که یکی از دلایل این وابستگی مشکل حرکتی سارا باشد اما وقتی که بزرگتر شد باز هم این وابستگی برقرار بود تا جایی که حتی خواب و بیداری اش هم با من تنظیم می شد. وابستگی بیش از حد سارا سبب شد که در مدرسه نیز همراهش باشم چون زمانی که من در کنارش نبودم به سوالات امتحانی و پرسش های معلمش پاسخ نمی داد.

‫مادر سارا که تا کنون در تمامی مراحل «یاددهی و یادگیری» دخترش حضوری فعال داشته است، افزود: سارا این توانایی را دارد که ذهن مرا بخواند و اعداد و واژه هایی که در ذهن من می گذرد را به زبان بیاورد. حتی اگر من در کنارش نباشم و یا در اتاق دیگری باشم باز هم او از رویدادهای ذهنی من با خبر است.

‫تیزبینی معلمی که استعداد ذهن خوانی سارا را کشـف کرد!

‫زینب مرزبان دشت احمدی معلمی است که به توانایی ذهن خوانی سارا وقتی که در پایه ششم « مدرسه افروز » تحصیل می کرد، پی برد. او در این باره به الــفبا گفت: من به مدت یکسال همراه سارا بودم و او از نظر من دانش آموز با استعدادی به شمار می آمد. اما موضوعی در ارتباط با سارا من را متعجب ساخته بود. او فقط وقتی که به همراه مادرش به مدرسه می آمد، در درس هایش نمره کامل می گرفت.

‫مرزبان دشت احمدی که با دقت، نکته سنجی و تیزبینی معلمی اش این استعداد را در شاگردش کشف کرد، ادامه داد: یک روز که مادر به همراه سارا به کلاس آمده بود از او خواستم روی نیمکت بنشیند و بر روی کاغذ اعدادی را بنویسد و سارا را پای تابلو کلاس فرستادم و در کمال ناباوری دیدم که اعدادی که سارا بر روی تخته می نویسد همان اعدادی است که با حرکت دستان مادرش بر روی کاغذ سفید رو به رویش نقش می بندد!

‫این معلم فســایی با بیان اینکه «تسلیم ناپذیری و اراده قوی» از دیگر خصوصیات اخلاقی ساراست، گفت: او همیشه برای هدفی که دارد تلاش می کند و ناامیدی در زندگی سارا بی معنی است. امتحان دادن برای سارا از  جایگاه بالایی برخوردار است و همیشه تمامی حواس خود را متمرکز می کند تا در امتحاناتش نمره کامل بگیرد.

 

سارا دختری امیدوار و تلاشگر 

‫ســارا آزوَر نوجوانی 14 ساله و دارای معلولیت حرکتی است که علاوه بر مادر و معلمش، درس خواندن را نیز خیلی دوست دارد و آرزو می کند که پدربیمارش دوباره سلامتی اش را به دست بیاورد. او در پاسخ به این سوال که «چگونه ذهن مادرت را می خوانی؟»  گفت: نمی دانم! فقط متوجه می شوم که چه اعداد و واژه هایی در ذهن مادرم نقش می بندد!

‫سارا از شرکت در برنامه عصر جدید و توجهی که به استعدادش صورت گرفت، اظهار خوشحالی کرد و گفت: همه ما برای رسیدن به موفقیت باید تلاش کنیم و من دلم می خواهد با انجام کارهای جدید در این برنامه برنده شوم.

 

‫او همچنین از رویاها و آرزوهایش گفت. سارا عاشق بازیگری است. او حافظه بسیار خوبی در به یاد آوری اسم هنرپیشه ها و نقش های آنها دارد و به رویا نونهالی(ناتاشا) در تئاتر “خواب و بیدار”  علاقه زیادی دارد و امیدوار است روزی بازیگر شود.

 

‫رفتن به مشهد مقدس هم از دیگر رویاهای ساراست. او در این باره به الفبا گفت: هر سال موقع تولدم به مشهد مقدس می رفتیم ولی از وقتی پدرم دچار این حادثه شد دیگر نتوانستیم به مشهد برویم.

 

نگاه «دارایـی محور» آموزش و پرورش استثنایی به دانش آموزان با نیازهای ویژه

 

دکتر سید جواد حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور نیز با تاکید بر لزوم شناسایی دانش آموزان با نیازهای ویژه در سراسر کشور به الــفبا گفت: یکی از اهدافی که ما در آموزش و پرورش استثنایی دنبال می کنیم تغییر نگرش جامعه نسبت به دانش آموزان با نیازهای ویژه و نگاه «دارایی محور» به این دانش آموزان است.

 

او با بیان اینکه نگاه دارایی محور به انسان ها در مقابل نظریه کمبود شکل گرفته است، اضافه کرد:  ما باید سعی کنیم که ظرفیت ها و استعدادهای موجود در دانش آموزان با نیازهای ویژه را شناسایی کنیم و در راستای شکوفایی و رشد این توانایی ها گام برداریم.

 

حسینی همچنین با اشاره به موفقیت های جهانی و کشوری دانش آموزان با نیازهای ویژه به الــفبا گفت: در حال حاضر عنوان شجاع‌ترین دختر، به الهه قلی فلاح ملی پوش پارااسکی کشورمان که یک بانوی با نیازهای ویژه است اختصاص دارد همچنین بیش از 360 نفر از دانش آموزان با نیازهای ویژه در کنکور سراسری و رقابت چشمگیر با دانش آموزان عادی پذیرفته شدند.

 

معاون وزیر آموزش و پرورش در عین حال به تدوین بسته های تحولی سند تحول بنیادین در حوزه آموزش و پرورش استثنایی اشاره کرد و گفت: بیش از 152 هزار دانش آموز با نیازهای ویژه در آموزش و پرورش استثنایی کشور در حال تحصیل هستند و هدف ما این است که با شناسایی به موقع دانش آموزان دارای اختلالات ذهنی، حرکتی، بینایی و شنوایی در سنین 2 تا 5 سال مداخلات به هنگام و استانداردی را برای آنها برنامه ریزی کنیم تا از تشدید آسیب در آنها جلوگیری به عمل آید.

 

‫به گزارش الــفبا، متخصصانی که کار آموزش کودکان با نیازهای ویژه را بر عهده دارند، برای تشخیص و ارزیابی تفاوت‌های بین فردی و درون فردی از تست‌ها، مصاحبه‌ها، مشاهدات و مقیاس‌های درجه‌بندی متعددی برای کمک به این دانش آموزان استفاده می‌کنند و تجزیه و تحلیل متخصصان از این تفاوت‌ها، به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا تصمیمات آموزشی مناسبی درباره کودکان یا نوجوانان با نیازهای ویژه اتخاذ کنند.

‫بدون شک توانایی سارا به عنوان یکی از دانش آموزان با نیازهای ویژه در این کشور که توسط برنامه ای تلویزیونی به منصه ظهور رسید، باید در مسیری صحیح هدایت شده و مورد استفاده بهینه قرار بگیرد و لازم است سارا که به گفته مادرش هنوز تحت آزمایش های بهره هوشی قرار نگرفته است، با انجام این آزمایشات بتواند از این استعداد به نحو شایسته ای در مسیر زندگی اش بهره ببرد.