به گزارش پایگاه خبری تحلیلی  الــفبا، به همت معلمان روستایی و عشایری “ آموزش “ حتی در دورترین و صعب العبورترین مناطق روستایی و عشایری این کشور  جاری است و این سند مانـدگارِ ازخودگذشتگی معلمانی است که برای آموزش دانش آموزان این سرزمین ساعتها راه می پیمایند و رنج مسیر و اقامت های طولانی در محل خدمت را به جان می خرند تا تعلیم و تربیت به عنوان عامل اصلی توسعه کشور پویایی خود را حفظ کند.

 

با انتشار بیماری کویید 19 آموزش دانش آموزان در بستر “شبکه های مجازی” و به صورت  “آنلاین” ادامه یافت اما برای دانش آموزان عشایری و  روستایی بهره مندی از آموزش های ارائه شده در شبکه آموزش دانش آموزان (شاد) با محدودیت همراه است. محسن رضایی یکی از معلمان روستایی در استان خوزستان است که دانش آموزانش به دلیل ضعیف بودن اینترنت و آنتن دهی پایین تلفن های همراه امکان استفاده از شبکه شاد را ندارند.

 

او که معلم روستای دله چنار منطقه عشایری احمد فداله سردشت دزفول است پس از اینکه مطمئن شد تعطیلات مدارس به دلیل مقابله با ویروس کرونا ادامه پیدا می کند، به عشق دانش آموزانش به محل خدمتش برگشت تا در آنجا بیتوته کند و علی رغم تعطیلی کلاس های درس، در طبیعت بــِکر اطراف مدرسه و با رعایت “فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی” شاگردانش را که به فضای مجازی دسترسی ندارند، به شکل حضوری آموزش دهد.

 

عشق آموزش به دانش آموزان اول دبستان مرا در تعطیلات کرونایی به روستا کشاند

 

رضایی ساکن شهرستان دزفول است و سه سالی است که به استخدام آموزش و پرورش درآمده است. او در دبستان ابوذر که دارای 43 دانش آموز چند پایه روستایی است، تدریس می کند. رضایی به الــفبا گفت:  6 دانش آموز پایه اول دارم که عشق آموزش به آنها  مرا در دوران تعطیلات ناشی از کرونا به این منطقه کشانده است.

 

کلاسی که سقفش آسمان است

 

او که این روزها سقف کلاسش آسـمان است و نور خورشید روشنی بخشِ آن، ادامه داد: در ابتدای تعطیلات مدارس به دلیل جلوگیری از شیوع بیماری کرونا از طریق تماس تلفنی با دانش آموزانم ارتباط برقرار می کردم و از پشت گوشی موبایل به آنها درس می دادم.

 

رضایی افزود: تدریس به این شیوه به خصوص برای دانش آموزان پایه اول دبستان که هنوز الفبا را به صورت کامل آموزش ندیده اند، مشکل است. از این رو تصمیم گرفتم به این روستا برگردم تا در این ایام دانش آموزان از درس عقب نمانند.

 

تدریس به دانش آموزان با رعایت فاصله اجتماعی

 

رضایی که  همانند دیگر همکاران عشایری اش روزگار معلمی اش در میان طبیعت می گذرد، اضافه کرد: در حال حاضر دانش آموزان پایه اول دبستان  هر روز با ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در کلاسی که در این روستا بر روی یک گلیم بر پا کرده ایم،  حاضر می شوند و دانش آموزان سایر پایه های تحصیلی نیز دو روز یکبار برای آموزش می آیند و ضمن اینکه تکالیف آنان را چک می کنم، مابقی دروس تدریس می شود  و اشکالات درسی شان را برطرف می کنم.

 

هوش دانش آموزان عشایری به معلم انگیزه می دهد

 

او با اشاره به اینکه دانش آموزان عشایری و روستایی از هوش و استعداد بالایی برخوردارند،  به الــفبا گفت: اشتیاق این دانش آموزان به آموختن انگیزه معلمان عشایری برای تدریس را افزایش می دهد. آنان خیلی بهتر از دیگر دانش آموزان درس را فرا می گیرند و حتی دانش آموزان پایه اول بلافاصله پس از تدریس قادرند حروف الفبا را بخوانند و بنویسند و درک کنند.

 

به گزارش الــفبا، در این روزها که وزارت آموزش و پرورش بنا به ضرورت در صدد استفاده از شبکه مجازی شاد برای آموزش دانش آموزان برآمده است نگرانی هایی در خصوص ادامه تحصیل دانش آموزان مناطق محروم، عشایری و روستایی به دلیل عدم دسترسی به امواج اینترنت ایجاد شده است. اما در این بین معلمان مناطق عشایری و روستایی نیز دست روی دست نگذاشتند، بلکه موجی از مهر، فداکاری و ایثار آنان به سمت مناطق حاشیه ای و روستایی سرازیر شده است تا “دانش و آگاهی” با جریانی قدرتمند همانند همیشه در میان مدارس سنگی و کپری و چادری و در زیر سایه درختان و دشتها و کوهستان ها ادامه داشته باشد.