به گزارش پایگاه خبری تحلیلی الــفبا، شرایط سخت ایجاد شده درکشور بر اثر انتشار بیماری کویید 19 نتوانست معلمان و آموزگاران کشور عزیزمان را از عمل به «رسالت معلمی» بازدارد. آنان علی رغم تمامی کمبودها، کاستی ها و مشکلات فرآیند «یاددهی و یادگیری» را استمرار بخشیده اند. علی حسین چـام مدیر-آموزگار روستای بُرج جایزان از توابع شهرستان امیدیه نیز از معلمانی است که از روزهای آغازین تعطیلی کلاس های درس به دلیل مقابله با این بیماری، اجازه توقف جریان آموزش را در بین دانش آموزان مناطق روستایی محل خدمتش نداد.

 

سوگند نانوشته معــلمی

 

او که همانند دیگر معلمان این سرزمین بین دانش آموزانش تفاوتی قائل نمی شود، روزانه ۵٠ کیلومتر را در جاده های ناهموار روستایی طی می کند تا بسته های آموزشی را به دست دانش آموزانی که به فضای مجازی دسترسی ندارند، برساند. چرا که تلاش برای گسترش عدالت آموزشی و لزوم برخورداری تمامی دانش آموزان از نعمت «تحصیل و آموختن» از اصولی است که در هنگام ورود به عرصه خطیر تعلیم و تربیت به آن سوگند یاد کرده است. سوگندی نانوشته که پس از 27 سال کار در آموزش و پرورش به بخشی از زندگی اش تبدیل شده و به آن نقش و رنگی دیگر داده است. نقشِ مهــربانی و تلاش و خلاقیت و رنـگِ ایثار و از خودگذشتگی.

 

علی حسین چام که به 10 دانش آموز شش پایه دبستان ۱۲ بهمن روستای بُرج آموزش می دهد، به الــفبا گفت: پس از تعطیل شدن مدارس شروع به تهیه محتواهای آموزشی برای دانش آموزانم کردم. حدود 50 درصد از دانش آموزانم به اینترنت دسترسی دارند از این رو محتواهای تولید شده را از طریق فضای مجازی برای آنان می فرستم.

 

خدمت عاشقانه به دانش آموزان روستایی

 

او با بیان اینکه نیمی از دانش آموزانش از اینترنت و گوشی های هوشمند محروم هستند، افزود: برای جلوگیری از عقب افتادگی تحصیلی در این گروه از دانش آموزان، محتواهای آموزشی را به صورت جزوه در قالب یک بسته آموزشی که شامل درسنامه و آزمون است، با رعایت مسائل بهداشتی و استفاده از ماسک و دستکش به در خانه هایشان می رسانم.

 

تامین هزینه اینترنت و جزوه دانش آموزان با حقوق معلمی

 

این معلم مناطق روستایی با اشاره به اینکه خدمت به دانش آموزان مناطق محروم و روستایی را با عشق برخاسته از روح معلمی انجام می دهد، در خصوص تامین هزینه های اینترنت برای تدریس مجازی به الــفبا گفت: بخشی از حجم اینترنت مصرفی برای تدریس مجازی را از 20 گیگ اینترنت اهدایی به معلمان تامین کردم و برای ادامه تدریس به صورت آنلاین و ارسال عکس ها و کلیپ های آموزشی از اینترنت شخصی استفاده می کنم.

 

چام که مدرسه اش فاقد کامپیوتر و پرینتر است، هزینه کپی و تکثیر جزوه های دانش آموزانش را از حقوق معلمی تامین می کند. او به الــفبا گفت: یک پراید دارم و روزهایی که می خواهم تکالیف و بسته های آموزشی را به خانه دانش آموزانم ببرم سوار بر آن می شوم و به سمت روستاهای آن دستِ رودخانه مارون حرکت می کنم. در طول مسیرم نیز از روستاهای جایزان کهنه، سیاهگل و امام رضا (ع) می گذرم  و اگر دانش آموزان دوره ابتدایی را ببینم این بسته های آموزشی را به آنها نیز می دهم.

 

ساخت تابلو وایت بُرد با پلاستیک

 

او اضافه کرد: با استفاده از پلاستیک بدون هیچ هزینه ای در منزل تابلو وایت بُرد درست کردم و بر روی آن تدریس می کنم. پسرم هم از تدریس من فیلم تهیه می کند و این فیلم ها را برای دانش آموزانم از طریق پیام رسان های داخلی ارسال می کنم. دانش آموزان این معلم منطقه روستایی جایزان هم دروسی که در فضای مجازی و یا از طریق جزوه های آموزشی از معلمشان دریافت می کنند در خانه تمرین می کنند و از این تمرین ها برای آموزگار خود عکس و فیلم می فرستند.

 

او که قصد رسانه ای شدن این فعالیت خیرخواهانه را نداشت و به اصــرار الــفبا به این کار رضایت داد، گفت: این کارها را برای خشنودی خدا انجام می دهم و همین که دانش آموزان و خانواده هایشان از من راضی باشند برایم کافی است. چام این را هم گفت که بدون همراهی و کمک مسئولین آموزش و پرورش نمی توانست در شرایط سخت کـُـرونایی برای شاگردانش معلمی کند!