به گزارش پایگاه خبری تحلیلی الفبا، در سومین روز از هفته دولت مجتبی زینی وند در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه دستاوردها و عملکرد آموزشوپرورش در دبیرستان البرز تهران با تبریک میلاد امام هادی (ع) به مسلمانان، هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر اظهار کرد: آموزشوپرورش تنها نهادی است که هم هدف وهم ابزار توسعه به شمار میرود.
وی همه مشارکتهای مردمی را مربوط به سازمان مدارس و مراکز غیردولتی دانست و افزود: در شوراهای آموزشوپرورش امامجمعه، استاندار و اغلب روسای ادارات حضور دارند و این ظرفیت بسیار خوبی برای مشارکت و نظارت مردم بر فرآیند تعلیم تربیت است و میتواند وسیله تمرکززدایی و تفویض اختیار به مدارس باشد.
زینی وند تصریح کرد: سیاست کلان تمرکززدایی و حرکت بهسوی بومیسازی در دستور کار سازمان مدارس و مراکز غیردولتی است و شاهد حضور گسترده اعضای شوراهای آموزشوپرورش در جلسات هستیم.
وی نقش شوراهای آموزشوپرورش را در حل مشکلات تعلیم و تربیت پررنگ دانست و افزود: اگر ۵درصد سهم آموزشوپرورش از درآمدهای شهرداریها محقق شود بسیاری از مشکلات حل میشود.
معاون وزیر آموزشوپرورش اظهار کرد: توانمندسازی اعضای شوراها با ارائه آموزشهای آنلاین و حضوری در حال انجام است.
وی از تدوین نظام جامع مشارکتها در سازمان مدارس و مراکز غیردولتی خبر داد و عنوان کرد: در این خصوص پژوهشهایی در حال انجام است که پس از نهایی شدن این نظام تدوین میشود لذا شاهد مواجهه سلیقهای با مشارکتها در استانها هستیم بنابراین تدوین نظام جامع مشارکتها این مشکل را حل خواهد کرد.
زینی وند از تدوین آئیننامه مناطق مرزی خبر داد و اذعان کرد: مدارس هیئتامنایی یک شیوه مدیریتی است و نوعی مدرسه خاص نیست و سیاست ما افزایش کیفیت آموزشی در این مدارس است، البته در دهه اخیر افزایش بیرویه این مدارس را شاهد بودیم که کاهش کیفیت را نیز در پی داشته است.
وی هدف از تأسیس چنین مدارسی را افزایش کیفیت با مشارکتهای مردمی عنوان و اعلام کرد: علیرغم وجود فناوریهای جدید در بحث اجرای عدالت آموزشی چنانکه باید موفق نبودیم و مدارس آموزش از راه دور میتواند این کار را انجام دهد و سیاست ما افزایش مدارس آموزش از راه دور است لذا همه مدارس آموزش از راه دور را موظف به نصب سیستم آموزش از راه دور و آنلاین کردهایم.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکتهای مردمی ارتقای جایگاه این مدارس را یکی از اهداف دانست و گفت: موضوع تخصص دبیران مدارس غیردولتی، شهریه مدارس مذکور را تحت تأثیر قرار داده بود لذا سامانهای را طراحی کردیم که همه مشخصات دبیران و مدیران مدارس غیردولتی در آن ثبت میشود.
وی تغییر رویکرد تئوری محور به مهارتآموزی را از سیاستهای سازمان مدارس غیردولتی برشمرد و افزود: در این سامانه فعالیتهای فوقبرنامه درسی و خارج از برنامه درسی مشخص است، بنابراین نظارتها بر اساس دستورالعمل جامع انجام میشود همچنین نظارتهای میدانی منطقهای و استانی را نیز فعال کردیم،
پرتال وزارت آموزش و پرورش