به گزارش پایگاه خبری تحلیلی الــفبا، با تعطیل شدن مدارس به دلیل مبارزه با شیوع ویروس کرونا، آموزش تعطیل نشد بلکه فرآیند تعلیم و تربیت در شبکه های مجازی آغاز شد و در بستر شبکه آموزش دانش آموزان (شاد) به عنوان پلتفروم اختصاصی آموزش و پرورش، رســما ادامه پیدا کرد. “مجـازی و آنـلاین شدن” آموزش گرچه سبب محافظت از سلامت دانش آموزان در مقابل بیماری کویید 19 شد، اما آنان را برای استمرار فرآیند “یاددهی و یادگیری” نیازمند وسایل ارتباطی نظیر تلفن همراه هوشمند و تبلت ساخت.

 

وسایلی که تا پیش از شیوع بیماری کویید 19 از لوازم مورد نیاز برای تحصیل دانش آموزان محسوب نمی شدند، امروز برای ادامـه آموزش ضروری اند و این در حالی است که برخی دانش آموزان مناطق کم برخوردار از داشتن این ابزارهای ارتباطی محروم هستند. برای رفع این محرومیت باز هم این معلمان خوزستانی بودند که به عنوان ایثارگران عرصه تعلیم و تربیت به میدان “تعهد و مسئولیت پذیری” آمدند. گرچه حقوق معلمی اندک است اما سخاوتِ معلمان این سرزمین نیز همانند مِـهرشان، به وسعت دریــا و گستردگی آسمان است.

 

اهدا تلفن همراه هوشمند به دانش آموز مستعد روستای جنت مکان گتوند

 

شیرین اعتصامی، مدیر دبیرستان نرجس در روستای جنت مکان شهرستان گتوند است که مدرسه اش دارای 96 دانش آموز است. او با بیان اینکه دانش آموزان این منطقه کم برخوردار هستند، به الــفبا گفت: وقتی که آموزش های مجازی آغاز شد مشاهده کردم که یکی از دانش آموزان باهوش و با استعداد پایه دوازدهم مدرسه در این آموزش ها غایب است و وقتی علت را جویا شدم متوجه شدم که این دانش آموز از نعمت پدر برخوردار نیست و در خانواده ای زندگی می کند که حتی قادر نیستند تلفن همراه قدیمی شان را برای استفاده فرزندشان از دروس مجازی تعمیر کنند.

 

اعتصامی با اظهار اینکه تحمل چنین وضعیتی برای دانش آموزان به عنوان آینده سازان کشور بسیار دردآور و غم انگیز است، ادامه داد: برای اینکه این دانش آموز از برنامه های آموزش مجازی محروم نماند تصمیم گرفتم یک تلفن همراه هوشمند به او هدیه کنم چرا که ایمان دارم اگر امکانات حداقلی در اختیار این دانش آموزان قرار بگیرد، پیشرفت کرده و در آینده به جامعه خدمت می کنند.

 

او نسبت به فعالیت تمامی دانش آموزانش در شبکه شاد حساس است و فعالیت آموزشی آنها به خصوص دانش آموزان پایه دوازدهم را شخصا از طریق تماس تلفنی و به صورت حضوری پیگیری می کند و به آنان روحیه و انگیزه می دهد.

 

اعتصامی کمک به دانش آموزان محروم را از بهترین اتفاق های زندگی اش می داند و به الــفبا می گوید: اگر حقوق معلمی اجازه می داد دانش آموزان بیشتری را تحت پوشش حمایت های مادی قرار می دادم. در این منطقه برخی دانش آموزان حتی تلویزیون ندارند که برنامه های شبکه آموزش را دنبال کنند و این مسئله واقعا دردناک است. خانواده 60 دانش آموز تحت پوشش بهزیستی هستند و حدود 15 نفر از آنان در شرایط سخت اقتصادی زندگی می کنند و در میان آنها دانش آموزان با استعداد زیادی وجود دارد که حتی توانایی تامین هزینه کتاب های درسی را ندارند.

 

دو تلفن همراه هدیه به دو دانش آموز روستایی ممتاز و محروم در دزفول

 

مژگان کرمی نژاد، مدیر مدرسه دوره اول و دوم هدف و فردوس در روستای سربیشه سردشت دزفول است. مدرسه او دارای 90 دانش آموز از مناطق روستایی اطراف سردشت دزفول با شرایط اقتصادی نامناسب است. کرمی نژاد به الــفبا گفت: پس از تعطیلی مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا، پیگیر وضعیت استمرار آموزش دانش آموزانم در فضای مجازی با اولویت دانش آموزان پایه دوازدهم شدم و در مواردی حتی به در خانه هایشان مراجعه کردم و از خانواده هایشان خواستم که با نصب شبکه شاد بر روی تلفن های هوشمند، به آموزش مجازی فرزندانشان توجه کنند.

 

او  با بیان اینکه دو دانش آموز مشتاق و با استعداد مدرسه اش که در پایه دوازدهم رشته های تجربی و ریاضی تحصیل می کنند، به دلیل عدم برخورداری از گوشی هوشمند، امکان حضور در کلاس های مجازی را نداشتند، به الــفبا گفت: من سالهاست که دانش آموزان پرتلاش و با استعداد را با اهدای هدیه در مدرسه مورد تشویق قرار می دهم و به بهانه تلاشی که این دو دانش آموز در درس خواندن از خود نشان دادند، دو دستگاه تلفن هوشمند به آنان هدیه کردم تا هم تشویق شوند و هم از آموزش های مجازی عقب نمانند. همچنین از آنان قول گرفتم که برای شرکت در کنکور تلاش کنند و صاحب رتبه های برتر شوند تا برای استان و کشور افتخار کسب کنند.

 

کرمی نژاد با اینکه در منطقه ای محروم خدمت می کند اما حدود 10 سال است که مدرسه اش حائز رتبه برتر کشوری در حوزه انجمن اولیا و مربیان است. او در پاسخ به این سوال که با حقوق معلمی چگونه هزینه هدایای دانش آموزان را تامین می کند به الـفبا گفت: خداوند به کسانی که نیت های نوع دوستانه و خیرخواهانه دارند کمک می کند و روزی که بتوانم به دانش آموزان نیازمندم کمک کنم بهترین روز زندگی ام است.

 

خانه دانش آموزِ غایب در فضای مجازی را پیدا کردم و به او موبایل هدیه دادم

 

فاطمه محمد زاده، آموزگار پایه چهارم دبستان حضرت زهرا(س) در شهرستان گتوند است. او وقتی مشاهده کرد که یکی از دانش آموزانش در کلاس های مجازی غائب است و تدریس و تکالیف را دریافت نمی کند، با جدیت وضعیت این دانش آموز را مورد پیگیری قرار داد. او به الــفبا گفت: به دلیل اینکه از والدین این دانش آموز شماره تماسی ثبت نشده بود، آدرس خانه اش را پیدا کردم و به درِ منزلش رفتم و هنگام مراجعه به منزل این دانش آموز دیدم که هیچکدام از اعضای این خانواده حتی یک گوشی همراه ساده نیز ندارند.

 

او افزود: بلافاصله به همراه همسرم به بازار رفتیم تا برای این دانش آموز یک تلفن هوشمند خریداری کنیم اما به دلیل شرایط ناشی از ویروس کرونا مغازه ها بسته بود. فردای آن روز مجددا این مسئله را پیگیری کردم و موفق به تهیه یک تلفن همراه برای این دانش آموز شدم. حال این دانش آموز در کلاس های درسی که در شبکه شاد برگزار می شود، حاضر است.

 

تهیه 10 تبلت برای دانش آموزان کم برخوردار

 

شهرزاد جوانبخت، مدیر دبستان غیردولتی سعادت در شهرستان امیدیه است. او در گفت و گو با الــفبا با بیان اینکه به همراه همسرش این مدرسه را برای کمک به دانش آموزان محروم در حاشیه شهر تاسیس کرده اند، گفت: دبستان پسرانه سعادت دارای 61 دانش آموز است که 6 تن از آنها را به صورت رایگان ثبت نام کرده ایم.

 

او گفت: با توجه به شرایط ایجاد شده در کشور در اثر شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کلاس های درس، تعدادی از دانش آموزان برای ادامه آموزش به گوشی های هوشمند دسترسی نداشتند از این رو 10 تبلت در اختیار دانش آموزان قرار دادیم و تعدادی تبلت و لپ تاپ نیز برای تدریس مجازی به معلمان مدرسه اختصاص دادیم تا فعالیت آموزشی را در شبکه آموزش دانش آموزان (شاد) ادامه بدهند.

 

او که مدرسه اش جزو اولین مدارس سبز در استان خوزستان است، گفت: تمامی سعی ما این است که برای حفظ محیط زیست هیچ کاغذ باطله ای در این مدرسه تولید نشود و زباله کاغذی به همراه درب بطری ها را جمع آوری و در اختیار کانون بیماران هموفیلی در اهواز قرار می دهیم.

 

خرید بسته های اینترنت برای دانش آموزان نیازمند

 

الهام شیرالی، مدیر مدرسه حضرت زینب(س) در شهرستان شوشتر است و 206 دانش آموز در این مدرسه تحصیل می کنند. او به الــفبا گفت: همکاران بسیار خوبی دارم که همواره در اقدامات خیرخواهانه پیش قدم هستند.

 

شیرالی اضافه کرد: با توجه به تعطیلی مدارس و لزوم ارائه آموزش های مدرسه به صورت مجازی در شبکه شاد برخی دانش آموزان از عهده تامین هزینه تامین اینترنت بر نمی آمدند از این رو به همراه همکارانم تصمیم گرفتیم در یک اقدام جمعی برای آنان بسته های اینترنت خریداری کنیم و هزینه اینترنت آنها را تامین کنیم.

 

او ادامه داد: ارائه بسته های بهداشتی برای مقابله با کرونا و اهدای بسته های حمایتی غذایی به دانش آموزان از دیگر فعالیت هایی است که به یاری همکاران این مدرسه برای حمایت از دانش آموزان کم برخوردار صورت می گیرد.

 

پیوند بین رسالت معلمی و وظیفه انسانیِ کمک به دانش آموزان روستایی

 

حسین اسدی، راهبر آموزشی مناطق روستایی در شهرستان اندیمشک است و حدود سه هزار دانش آموز را تحت پوشش فعالیت های آموزشی خود دارد. او که به اصرار الفبا در این گفت و گو حاضر شد، گفت: انجام فعالیت های خیرخواهانه و توجه به دانش آموزان روستایی و کم برخوردار یک وظیفه انسانی است.

 

او که اقدامات خیرخواهانه از برجسته ترین سطور دفتر معلمی اش است، خرید تلفن همراه هوشمند برای دانش آموزانش را از سال 93  آغاز کرد. اسدی بیان کرد: در سال 94 به عنوان معلم نمونه کشوری انتخاب شدم و هدیه ریاست جمهوری به مبلغ 21 میلیون و 700 هزار تومان را بین مردم دوکوهه و دانش آموزان این منطقه توزیع کردم.

 

اسدی با اشاره به تعطیلی مدارس به دلیل بیماری کویید 19 و نیاز دانش آموزان مناطق روستایی به تلفن همراه برای استمرار آموزش گفت: برای یکی از دانش آموزانش تلفن همراه هوشمند تهیه کرده است چرا که کمک به دانش آموزان یک وظیفه اجتماعی و انسانی است و هیچ خدمتی شایسته تر از مشارکت در امر تعلیم و تربیت برای ادامه فرآیند آموزش در شرایط کنونی نیست.

 

در کشور ما بالـغ بر ۱۴ میلیون و ۶۵۰ هزار دانش آموز مشغول تحصیل هستند و کمبود اعتبارات در وزارت آموزش و پرورش، ایجاب می کند که موسسات، شرکت ها، دستگاه ها، نهادها و افراد خیـر به یــاری نظام آموزش و پرورش بیایند و به مهمترین مسئولیت اجتماعی خویش که چیزی جز تلاش در راستای تعلیم و تربیت فرزندان این سرزمین نیست، عمل کنند. همانگونه که معلمان عزیز کشورمان در کنار رسالت تعلیم و تربیت، با درآمد اندکی که دارند، مسئولیت اجتماعی خویش را نیز در قبال دانش آموزان نیازمند و کم برخوردار که در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری به مساعدت و یاری نیازمندند، به انجام می رسانند.