به گزارش پایگاه خبری تحلیلی الــفبا، بحران کرونا که آمد معلمان آموزش و پرورش استثنایی دست به کار یافتن راهی شدند تا چراغ آموزش در دنیای دانش آموزان با نیازهای ویژه به تاریکی نگراید و خاموش نشوند. آنان که همواره “روح و جانِ” خود را در مسیر تعلیم و تربیت دانش آموزان کم بینا، کم شنوا، اوتیسم، کم توان ذهنی و دارای اختلالات جسمی و حرکتی نثار کرده اند، این روزها نیز در میدان “ایثار و ایمان” هستند. ایثار برای دانایی و ایمان به توانایی کودکان و نوجوانان فرشته صفتی که معلم آیت عشق و حکمت زندگی شان است.

 

فاطمه به دلیل ضعف عضلانی قادر به استفاده از موبایل نیست

 

عاطفه رجبی، معلم مدرسه استثنایی پیام در شهر گتوند است. یکی از دانش آموزان او به نام فـاطمه دارای مشکل جسمی و حرکتی است و به دلیل ضعف بسیار زیادی که در حرکت عضلات دست دارد، نمی تواند برای آموزش از موبایل و تبلت استفاده کند، از این رو برای اینکه فـاطمه از درس هایش عقب نماند گاهی خانم رجبی به خانه فـاطمه می رود و گاه فـاطمه نزد او می آید.

 

از والدین فاطمه خواستم که حضوری او را آموزش دهم

 

رجبی که فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان در رشته آموزش کودکان استثنایی است، به الفبا گفت: کار کردن با دانش آموزان استثنایی سختی ها و شیرینی های خاصی دارد و من این کودکان را خیلی دوست دارم.

 

او اضافه کرد: وقتی به دلیل مقابله با ویروس کرونا مدارس تعطیل شد نگران این بودم که در آموزش فاطمه وقفه ایجاد شود به خاطر همین از خانواده اش خواستم که آموزش فاطمه را به صورت حضوری انجام دهم. البته پدر این دانش آموز هم فرهنگی است و در تعلیم و تربیت فاطمه خیلی همکاری می کند.

 

دانش آموز با نیازهای ویژه شعرهای قیصر امین پور را دوست دارد

 

او با بیان اینکه فاطمه در پایه دوم دوره ابتدایی تحصیل می کند و به دلیل کند بودن حرکاتش پایه اول دبستان را در دو سال طی کرد و قادر به انجام تکالیف درسی با استفاده از وسایل ارتباطی نیست، گفت: او از نظر ذهنی هیچ مشکلی ندارد و دروس را به خوبی فرا می گیرد. فاطمه به شعر و داستان علاقه زیادی دارد و شعرهای قیصر امین پور را به کمک پدرش حفظ می کند و می خواند.

 

رجبی همچنین گفت: در عین حال فاطمه به عنوان یک دانش آموز با نیازهای ویژه حرکتی قادر به استفاده از دستکش نیست و هنگام استفاده از ماسک نیز دچار تنگی نفس می شود، از این رو در تدریس حضوری به او من خودم از ماسک و دستکش استفاده می کنم.

 

الـفبا در گزارش های پیشین نیز  ایـثار فرشته هایی به نام معلم را روایت کرد که برای آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه ” عــاشقی ” می کنند. چرا که آموزش به این دانش آموزان جز با عاشقی کردن میسر نیست.

 

معلمان آموزش و پرورش استثنایی استان خوزستان در دورانی که مدارس به دلیل جلوگیری از انتشار بیماری کویید 19 تعطیل است برای تدریس به خانه دانش آموزان با نیازهای ویژه بینایی و شنوایی می روند، برای دانش آموزان ناشنوا محتوای درسی به زبان اشاره تولید می کنند، برای دانش آموزان کم توان ذهنی از درون پارکینگ خانه ویدئوهای آموزشی می سازند و به دانش آموزان دارای نیازهای حرکتی خدمات کاردرمانی ارائه می کنند تا در تعطیلات کرونایی از آموزش، تعلیم و تربیت محروم نمانند. معلمان آموزش و پرورش استثنایی استان خوزستان بخشی از تاریخ “حماسه و مهر و همدلی” در نظام تعلیم و تربیت این کشور هستند.