به گزارش پایگاه خبری تحلیلی الفبا، اردشیر صالح پور از هنر به عنوان زبان جهانی برای برقراری ارتباط تمام مردم یاد کرد و گفت: با گوش دادن یک قطعه موسیقی یا تماشای یک اثر سینمایی، فارغ از مفهوم کلامی یا زبانی آن اثر، با نگاه هنرمند خالق آن میتوانید سفری عمیق به مفاهیم مورد استناد آن هنرمند در خلق اثر هنری داشته باشید.
وی ادامه داد: بر اساس تحقیقات یک دهه اخیر در دانشگاههای معتبر هنر جهان مانند «یو سی ال ای» و «استنفورد»، مشخص شده دانشآموزانی که در کنار آموزش علوم و مفاهیم درسی مدنظر در مقاطع مختلف تحصیلی از زنگهای متعدد هنری و یا از شیوههای هنری برای آموزش مطالب درسی کمک میگیرند، 20 درصد بیشتر از دیگر دانشآموزانی که از چنین شیوههای آموزشی بهره نمیبرند در درک و یادگیری مفاهیم علمی موفقتر هستند.
مشاور جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان با تاکید بر اینکه دامنه نگاه خلاقه و ذهن توأم با فانتزی کودکان و نوجوانان یکی از مهمترین بسترها برای رشد خلاقیت و بازتاب تواناییهای فردی و تقویت تواناییهای اجتماعی آنها به شمار میرود، افزود: اگر مفهوم آموزش برای گروههای سنی کودک و نوجوان متکی بر شیوههای نوین باشد، میتوانیم نسبت به تربیت نسلی خلاق و درعینحال فرهنگی برای فردای کشور و جامعهمان امیدوارتر باشیم.
وی با اشاره به بهره بردن وزارت آموزش و پرورش از فارغالتحصیلان جوان و تحصیلکرده حوزه هنرهای نمایشی در دانشگاههای کشور برای اجرایی کردن زنگ تئاتر در مدارس گفت: استفاده از این نیروهای جوان در همان نخستین گام دارای دو نکته مهم است؛ نخست آنکه آنها از دانش و علم کافی در زمینه هنر نمایش و شیوههای مختلف اجرای این هنر برخوردارند و دو دیگر آنکه، به دلیل تفاوت سنی کمتری که دانشجویان جوان فارغالتحصیل با کودکان و نوجوانان دانشآموزان دارند در شکل ارتباطگیری با آنها موفقتر عمل خواهند کرد.
صالح پور ضمن قدردانی از مسئولان فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برای احیای زنگ تئاتر در مدارس خاطرنشان کرد: وقتی از تئاتر به عنوان هنری زنده، پویا و در ارتباط مستقیم با مخاطب صحبت میکنیم و شاهد بهره بردن از این هنر با تمام ظرفیتهایش در مدارس هستیم؛ در کنار انتقال مفاهیم آموزشی و علمی میتوانیم به شکل توامان به تقویت و انسجام رفتارهای فردی دانشآموزان مانند روحیه تعامل، همکاری، اعتماد به نفس و قدرت فعالیت اجتماعی آنها یاری رسانیم.
وزارت آموزش و پرورش در سال 1397 قانونی را برای ایجاد و افتتاح زنگ تئاتر در مدارس تصویب کرده است و بنا دارد به واسطه این اتفاق مساله آموزش دروس علمی به واسطه هنر به ویژه هنر خلاق، زنده و پویا تئاتر را در مدارس، بار دیگر احیا کند.
ایرنا