الــفبا: تعطیلات غیرمنتظره مدارس برای مقابله با انتشار ویروس کرونــای جدید، گرچه نگران کننده بود و هست، اما ثابت کرد که معلمان کشور عزیزمـان از راه دور نیز برای معـلمی کردن، پرانگیزه و کارآمد هستند. امــروز آنان با همان توان، انرژی، مهارت و تخصصِ روزهایی که بر سرکلاس های درس حاضر می شدند، هر لحظه در حال خلق یک فرصت جدید آموزشی برای دانش آموزانشان از طریق فضای مجازی هستند.

 

هویت معلمی آنچنان با روح معلمان این سرزمین عـجین گشته و در جــانشان ریشه دوانیده است که هر روز صبـح، همزمان با طلوع آفتاب، واژه های برخاسته از اشتیاقِ یاددهی و آموختنِ شان پـی جوی راهی هستند تا از بستر آن دانایی، دانش و آگاهی را به لحظه های فرزندان ایران عزیز اسلامی هدیه کنند. برای سردارانِ دانشِ ایران، فرقی نمی کند که بر سرکلاس، در میان خانه و یا بر روی تخت بستری بیمارستان باشند. آنان معلمی را عشــق می دانند. عشقی صادقانه، تمام نشدنی، آسمـانی و بی نهایت زیبا …

 

تـدریس از روی تخت بیمارستان

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی الـفبا، یکی از جلوه های بارزِ عشق به معلمی این روزها در بیمارستان طالقانی شهرستان آبادان دیده می شود. خانم معلم پایه ششم دبستان جلال آل احمد با اینکه مشکوک به بیماری کروناست و بر روی تخت بیمارستان بستری است، در تمام روزهایی که با این بیماری سخت مبارزه می کند، وظایف معلمی اش را نیـز فراموش نکرده و در میان درد و رنج بیماری، دانش آموزانش را از طریق فضای مجازی آموزش می دهد. شکراللهی از روی تخت بیمارستان برای دانش آموزانش عــلم و عشــق می فرستد تا ثابت کند معلمی زمان، مکان، بیماری، گرفتاری و درد نمی شناسد. او در حالی که سرم به دست دارد، عبارات درسی را بر روی کاغذ سپید جان می دهد تا علاوه بر ریاضی و علوم و فارسی به شاگردانش معرفت، تلاش، مبارزه و مقاومت بیاموزد.

 

زنگ هنر در کلاس های مجازی!

 

لیلا صادقی، معلم شهر باوی در استان خوزستان است. او با بیان اینکه “بازی، خلاقیت، کارگروهی و سرگرمی” از اصولی است که برای تدریس همواره مد نظر قرار داده است، به الــفبا گفت: از همان روز اول تعطیلی مدارس به دلیل جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، تدریس در فضای مجازی را با تکیه بر همین اصول آغاز کردم.

 

او که به 31 دانش آموز پایه سوم دبستان درس می دهد، استقبال دانش آموزانش از تدریس در فضای مجازی را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: ارائه پاوور پوینت و بسته های صوتی و تصویری که در فضای مجازی برای دانش آموزان می فرستد، اشتیاق آنها را برای فراگیری درس مضاعف ساخته است.

 

 

دانش آموزان این معلم شهر باوی در فضای مجازی، زنگ هنر هم دارند. لیلا صادقی در این باره به الــفبا گفت: دانش آموزان دوره ابتدایی به زنگ هنر علاقه زیادی دارند از این رو سعی کردم که از هــنر به عنوان یک ظرفیت برای آموزش در شرایط کنونی غافل نباشم. برای همین از شاگردانم خواستم که برای روز پدر نقاشی یا کاردستی هایی با موضوع قلب برای هدیه به پدرشان تهیه کنند و درون آن عملیات ضرب را تمرین کنند.

 

 

آهنگ سازی از روی شعر کتاب های درسی با گیتار توسط دانش آموز اهوازی

 

مریم صادق زاده طباطبایی معلم اهوازی است. او نیز در پایه سوم دبستان تدریس می کند. طباطبایی در گفت و گو با الــفبا اظهار کرد: در این روزهایی که برای مراقبت از سلامت دانش آموزان تعطیل اعلام شده به همراه دیگر همکارانم تدریس را در فضای مجازی پیگیری می کنیم. برای تهیه محتواهای تصویری، دخترم از تدریس من که بر روی یک کاغذ سفید در منزل انجام می دهم، فیلم تهیه می کند و من این فیلم های آموزشی را برای دانش آموزانم در فضای مجازی ارسال می کنم. ارزشیابی درس های مربوطه را نیز از طریق فایل های صوتی که دانش آموزان در پاسخ به سوالاتم می فرستند، انجام می دهم.

 

او که با صبری مثال زدنی تمامی دروس پایه سوم دبستان را از طریق فایل صوتی که خود ضبط کرده، برای دانش آموزانش می فرستد و حتی از روی صفحات کتاب عکس می گیرد و ضمن خط کشیدن زیر واژه های سخت، این واژه ها را برای دانش آموزان تلفظ می کند، به الــفبا گفت: دانش آموزانم نیز در فضای مجازی ابتکار عمل و خلاقیت بالایی دارند. به عنوان مثال یکی از بچه های کلاس برای شعرهای کتاب درسی آهنگ می سازد و پس از نواختن این آهنگ ها با گیتار، آن را در کلاسی که به صورت مجازی داریم، ارسال می کند.

 

 

 والدینی که به فرزندانشان نمره انضباط می دهند و دانش آموزانی که زنگ ورزش دارند

 

محبوبه کریمی معلم دوره دبستان شهرستان ماهشهر است. او به الــفبا گفت: در کنار تدریس هر روزه ای که از طریق فضای مجازی برای دانش آموزانم انجام می دهم به آنها تاکید می کنم که برای سلامت ماندن از خانه خارج نشوند. او همچنین به شاگردانش می گوید که دلش برایشان تنگ شده و دوست دارد وقتی دوباره به مدرسه بازگشتند، سالم و سرحال باشند.

 

کریمی فرمی برای فعالیت های هفتگی بچه ها طراحی کرده و همه روزه محتوای درس و تکالیف مهارت محور را از طریق فضای مجازی برای دانش آموزانش می فرستد و به کمک والدین بچه ها بازخوردهای تدریس در فضای مجازی را دریافت می کند. او به الــفبا گفت: والدین دانش آموزان خیلی سخت گیرتر از معلها برگه های امتحانی را تصحیح می کنند و بعضی از آنها در طول مدت کلاس مجازی به فرزندانشان نمره انضباط می دهند و این نمره ها را به من اعلام می کنند.

او همچنین این را هم گفت که برای ایجاد روحیه در دانش آموزان از آنها می خواهد که از کلماتی که برای جمله سازی در اختیار دانش آموزان قرار می دهد، جمله های خنده دار و داستان های خنده دار بسازند. همچنین همزمان با ساعتی که به عنوان زنگ ورزش در برنامه درسی در نظر گرفته شده است، ورزش کنند.

 

منیژه امین نژاد نیز معلم سوم دبستان در شهرستان مسجد سلیمان است. او در خانه یک تابلو وایت برد دارد و ضمن تدریس بر روی آن، فیلم های آموزشی تهیه می کند و برای شاگردانش در فضای مجازی می فرستد. امین نژاد در عین حال پخش برنامه های درسی از شبکه آموزش را برای دانش آموزان مفید می داند و می گوید: به دانش آموزانم توصیه می کنم که از این فیلم های آموزشی استفاده کنند.

 

من هـم یک معــلم هستم!

 

آموزش های مجازی در استان خوزستان با استقبال دانش آموزان رو به رو شده است و آنان نیز همگام و در کنار آموزگارانشان در فضای مجازی معلمی را تمرین می کنند. این روزها “دانش آموزان همیار معلم” نیز پا به پای معلمان و دبیران، فرآیند یاددهی و یادگیری را از طریق تولید محتواهای آموزشی در قالب فایل های صوتی و تصویری، با هدف کمک به هم پیشرفت درسی کلاسی هایشان دنبال می کنند. طرح همیار معلم یکی از طرح های موفقی است که همواره در مدارس استان خوزستان اجرا شده و مورد توجه قرار گرفته است، طرحی که با قابلیت های منحصر به فردی که دارد، امروز نیز به یاری آمـوزش مجازی شتافته است.