به گزارش پایگاه خبری تحلیلی الفبا، محسن حاجی میرزایی با بیان اینکه همه کسانی که با نظام آموزش و پرورش سر و کار دارند از جمله خانواده ها، معلمان ، مدیران و همه مردم ایران، آگاهند که نظام آموزش و پرورش از آسیب های جدی رنج می برد. وی افزود: این آسیب ها  کارآیی و اثر بخشی تعلیم و تربیت کشور  را تحت تاثیر قرار داده و نظام آموزش و پرورش را از دست یابی به اهدافش دور کرده است.

 

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: معلم، محتوای آموزشی، فضای آموزشی، فرآیند تعلیم و تربیت، برنامه ریزی درسی و… قادر نیستند ما را به اهدافی که برای تعلیم و تربیت در کشور پیش بینی شده است، نایل کنند.

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه این موضوع باعث شد که علاقه مندان نظام تعلیم و تربیت کشور به فکر فرو بروند و برای پاسخگویی به این مشکل دست اندر کار تهیه سندی شوند، گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کشور محصول دانش همه کارشناسان و اندیشمندانی است که در عرصه تعلیم و تربیت کار کرده اند. همچنین این سند محصول تجربیات چند دهه گذشته است و برای تهیه آن از مطالعات تطبیقی از کشورهای موفق و برداشت از تجربه آنها استفاده شده است.

 

وی با اشاره به اینکه این سند محصول نگرش به آینده است؛ گفت: با درک و پیش بینی های موجود از آینده سند تحول تدوین شده است. در نتیجه باید گفت سند بسیار مهم و ارزشمندی تولید شده است اما نباید از یاد برد که داشتن یک ایده خوب بخش کوچکی از انجام یک کار است. برخی اندیشمندان اعتقاد دارند که داشتن ایده خوب یک چهارم کار است و سه چهارم باقی مانده مربوط به استقرار آن ایده خوب است و امروز سند تحول به آن هسته سخت رسیده است.

 

حاجی میرزایی تاکید کرد: این هسته سخت است که باید آموزش و پرورش را گسترش دهد. بین آموزش و پرورش و همه شئونات حیاتی جامعه پیوند برقرار کند. هسته ای که باید بین نظام تعلیم و تربیت و توسعه کشور آشتی برقرار کند.

 

وزیر پیشنهادی دولت برای آموزش و پرورش افزود: آموزش و پرورش باید با نظام فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشور ارتباط برقرار کند و این موارد مهم نیازمند مشارکت همه در استقرار آن ایده خوب است.

 

حاجی میرزایی گفت: همه دستگاه های اجرایی باید در زمینه استقرار سند تحول و بهبود وضعیت آموزش و پرورش نقش ایفا کنند.

 

معتقدم آموزش و پرورش برای اسقرار سند تحول به کمک همه نیاز دارد یا به تعبیر بهتر و درست تر همه بخش های کشور برای دست یابی به اهداف تعیین شده خود به تحول آموزش و پرورش نیاز دارند و این یک نیاز متقابل است.

 

حاجی میرزایی با بیان اینکه دستگاه ها نمی توانند تصور کنند که بدون کمک آموزش و پرورش می توانند توفیق پایدار حاصل کنند، گفت: هر توفیق پایداری از ذهن انسان ها آغاز می شود و از شیوه تربیت آنان ناشی می شود بنابراین همه باید در این زمینه تلاش کنیم.

 

وی افزود: من تصور می کنم به دلیل موقعیتی که در ۶ سال اخیر داشتم که باعث حضور من در همه جلسات و برقراری ارتباط تنگاتنگ با همه اعضای دولت و در معرض پیشنهادات، و بحث ها و چالش ها قرار گرفتن در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی شد، این امکان را دارم که این پیوند را در جهت تحقق این سند برقرار کنم.

 

حاجی میرزایی افزود: اعضای دولت این امید و نوید را داده اند که همراه بنده برای تحقق این سند مهم و مبارک باشند. امیدوارم بتوانم از این پتانسیل برای به خدمت گرفتن ظرفیت دولت در جهت تحقق و استقرار این سند که به اعتقاد من می تواند الگویی برای همه کشورهای اسلامی باشد بهره برداری کنم.

 

پایگاه اطلاع رسانی دولت